Nieuwe perspectieven binnen het onderwijs en de kinderopvang.
Een nieuwe kijk op onderwijsorganisaties
Wat is de maatschappelijke opdracht die wij, als Summa College, hebben op het gebied van het thema Leven Lang Ontwikkelen? Laurent de Vries (voorzitter College van Bestuur), Marty Willems (onderwijsdirecteur) en Martijn van der Linden (teamleider Summa & Bedrijf) gaan hierover in gesprek. Zij vertellen onder andere over het belang van professionele en persoonlijke ontwikkeling van het mbo-potentieel binnen het onderwijs en de kinderopvang.
Aansluiten op de behoefte van de maatschappij
“Wat ik belangrijk vind, is dat wij als Summa aansluiten op de behoefte van de maatschappij en de samenleving”, vertelt Laurent. “Wij zijn bij Summa niet systeemgericht. We kijken juist naar de maatschappelijke vraag en opdracht. We leven dat voort en zijn daar gemotiveerd in. In die zin is Summa veel meer dan een mbo-instelling. We zijn een maatschappelijke organisatie die samen met haar studenten en medewerkers midden in de samenleving staat. Er is op dit moment een gigantisch tekort in het onderwijs en de kinderopvang. En dit tekort zal zeker tot 2040 voortduren gezien de demografische ontwikkelingen. Wij kijken samen met werkgevers, de regering en collega-opleiders naar wat er nodig is voor de huidige én toekomstige professionals binnen deze sector. Dat vraagt om vernieuwend onderwijs, flexibiliteit, creativiteit en wendbaarheid.”
Vernieuwend onderwijs
“Veel basisscholen denken bijvoorbeeld dat er een afgestudeerde pabo-docent voor iedere klas moet staan. Als je zo denkt, dan krijg je je onderwijs dus niet meer georganiseerd. Want die vijver is leeg. Je moet anders naar je onderwijsorganisatie gaan kijken; een mooi moment om onderwijsassistenten anders in te zetten of gebruik te maken van leraarondersteuners. We willen schoolleiders inspireren om anders naar hun personele inzet te kijken, op 2 november 2023 tijdens een kennis- en netwerkevent.”
“Wij zijn als Summa een samenwerkingspartner en geen ‘leverancier van’. Je kunt met ons praten, brainstormen en sparren om samen na te denken over de huidige en toekomstige inrichting van het onderwijs en hoe de mbo-professional daar een waardevolle rol in kan spelen”, vertelt Laurent. “Een docent voor een klas van 28 leerlingen, dat is het gewoon niet meer.”
“Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg”, zegt Marty. “Dat past heel erg bij het vernieuwend onderwijs. We moeten van het traditionele systeem afwijken en hebben lef nodig om het samen anders te doen.”
De kracht van het mbo
Wat maakt Summa onderscheidend in vergelijking met andere mbo-instellingen? Marty en Martijn zijn het hier meteen over eens: “Puur kijkend naar wat wij doen binnen onze branche Onderwijs & Opvoeding, hebben we bijvoorbeeld écht aandacht voor de ontwikkeling van de onderwijsondersteuner. Dus de onderwijsassistent, conciërge, roostermaker etc. Daar ontfermen wij ons over, daar hebben wij aandacht voor. We richten ons op die beroepsgroep en zetten de mbo-professional op een voetstuk. Daarnaast kijken we samen met de samenwerkingspartners naar de dilemma’s, we voelen ons oprecht betrokken bij maatschappelijke opgaves en benaderen die met elkaar, met de werkgevers en overheid.”