Summa-training op maat over faalangst
'Ik weet nu beter wat ik kan doen om faalangst weg te nemen.'
Hoe herken je faalangst bij kinderen en hoe ga je ermee om? De onderwijsassistenten van onderwijsstichting KempenKind wilden hierover graag meer weten. Samen met Summa & Bedrijf werd een leerzame middag opgezet. “Ik weet nu beter wat ik kan doen om faalangst weg te nemen.”
Docent Nancy van Iersel van Summa & Bedrijf nam de onderwijsassistenten mee in de wereld van faalangst bij kinderen. Wat is het – en wat is het niet – welke soorten zijn er, wat zijn de oorzaken, hoe herken je het en vooral: wat kun je doen? “Het was een goede, duidelijke presentatie”, vond Ine van Gisbergen, bij KempenKind coördinator van de onderwijsassistenten. “Het was ook lekker interactief. De onderwijsassistenten bespraken in groepjes concrete casussen in hun eigen klas. Dat maakte het heel concreet en praktisch.”
Wakker geschud
Dat vond ook onderwijsassistent Elly Sonsma. “De training heeft me weer wakker geschud. Ik heb meer dan 35 jaar ervaring in het onderwijs en wist veel al, maar dingen zakken weg.” Iedere onderwijsassistent had bij het verhaal van Nancy wel een of meer kinderen voor ogen, zegt ze. Wat ze heeft geleerd? “Belangrijk is je eigen handelen. Maak duidelijk dat fouten maken mag, het is niet erg als iets niet lukt. Geef het kind positieve feedback, zelfvertrouwen. Laat weten dat het kind ertoe doet, ongeacht de resultaten.”
Goed gevulde rugzak
Door de bijeenkomst hebben de onderwijsassistenten meer bagage gekregen om faalangst bij kinderen te herkennen en ermee om te gaan, zo blijkt uit de evaluatie. Ze reflecteerden op zichzelf – wat kan ik verbeteren? – en kregen concrete handvatten, zoals een lijst met vragen die je kunt stellen om over faalangst te beginnen. Ine: “Onze orthoteek bevat ook materialen en spelletjes die helpen om faalangst bespreekbaar te maken. De onderwijsassistenten hebben daarvan ook een overzicht gekregen. Ze hebben nu een goed gevulde rugzak.”
Faalangst bij kinderen
Ine kijkt terug op een prettige en professionele samenwerking met Summa. “Nancy heeft goed naar onze wensen geluisterd, zoals het afstemmen van de inhoud op de doelgroep, de interactieve vorm en afwisseling van praktijk en theorie”, zegt Ine. “Samen hebben we de inhoud vormgegeven.” Wat haar betreft komt er een vervolg op de samenwerking met Summa. “We hebben bij KempenKind 3 keer per jaar een bijeenkomst voor onderwijsassistenten. Doel is om samen en van elkaar te leren. Wellicht dat we een van de volgende keren kiezen voor het autismebelevingscircuit van Summa. Onderwijsassistenten hebben namelijk aangegeven meer te willen weten over autisme.”
Ben je ook op zoek naar een inspirerende studiedag die aansluit bij je scholingsbehoefte? Wij gaan de uitdaging graag aan! Op deze pagina vind je meer info.