'Ik wil klanten goed helpen.'
"Ik wil klanten goed helpen"
Björn Rooijackers (42 jaar) was jarenlang manager van tankstationwinkels. Nu is hij optiekmedewerker en volgt hij de opticien-opleiding bij Summa & Bedrijf. “Het is fijn dat je de opleiding versneld kunt afronden.”
7 dagen per, 24 uur per dag bereikbaar: Björn was zijn baan beu. “Ik stuurde zo’n 50 mensen in 6 winkels aan”, zegt hij. “Het was leuk werk, maar dat je er continu mee bezig bent, vond ik niet fijn meer.” Een mailing van zijn opticien kwam op het perfecte moment. “Het ging over de nieuwe brillencollectie, niet eens over vacatures. Maar mijn man zei dat de optiek misschien wel iets voor mij zou zijn. Ook al, omdat ik vroeger een tijdje een bijbaantje had bij een opticien. Dat heb ik altijd leuk werk gevonden.”
Versneld afronden
Björn besloot de stoute schoenen aan te trekken en te solliciteren. Met succes. Want sinds 1 april 2022 werkt hij bij Eyewish in winkelcentrum Woensel. “Het liep snel en soepel. Ik stelde wel als wens dat ik een opleiding wilde volgen want ik wil opticien worden. Dat kon.” En dus zit Björn nu in het eerste jaar van de opleiding opticien bij Summa & Bedrijf. “Het is een driejarige opleiding, maar ik hoop mijn diploma in 2 of 2,5 jaar te halen. Het is fijn dat je de studie versneld kunt afronden.”
Pittig
Björn werkt 4 dagen per week bij de opticien, 1 dag gaat hij naar school en de andere dagen zit hij vaak thuis in de studieboeken. “De opleiding bevalt me heel goed. Ik het begin hadden we wat docentenwisselingen, nu is het stabiel. De lesstof is pittiger dan ik dacht, maar goed te doen. Fijn is dat de vakken op elkaar aansluiten: als je bijvoorbeeld in de ene les leert over de werking prisma’s, leer je in een ander vak de praktische toepassing daarvan.”
Ontwikkelen
Ook prettig vindt Björn dat de groep waarin hij les krijgt klein is. “We zijn met 15. Je krijgt daardoor veel persoonlijke aandacht en hebt alle tijd om vragen te stellen. Als studenten helpen we elkaar ook goed – we hebben bijvoorbeeld een groepsapp waarin we regelmatig vragen stellen. Dat werkt heel praktisch.” Björn heeft het naar zijn zin, zowel bij Summa als bij Eyewish. “Ik kan me lekker ontwikkelen als opticien. Ik heb geen ambities om filiaalmanager te worden, de rol van manager heb ik wel gehad. Klanten goed helpen, dat is wat ik wil. Ik zit goed op mijn plek hier.”
Neem voor meer informatie contact op met:
Sebastiaan van Dooren
Telefoon: 06 28 48 28 10
E-mail: sebastiaan.vandooren@summaenbedrijf.nl