'Ik ken alle studenten persoonlijk'
"Er zijn veel kansen om je in de optiek te vestigen."
Maak kennis met Sebastiaan van Dooren (37 jaar), onze stralende blikvanger bij Optiek & Audicien. Met 7 jaar Summa-ervaring en een optiekachtergrond die maar liefst 14 jaar beslaat, is Sebastiaan niet alleen een expert, maar ook een gepassioneerde docent en teamspeler. “Ik ken alle studenten en cursisten persoonlijk, dat zijn 108 in totaal. Ik weet waar ze stagelopen, wie ze zijn en welke hobby’s ze hebben. Ook met problemen weten ze mij te vinden.”
Sebastiaan volgde zelf de bbl-opleiding opticien. “Ik kreeg les in ondernemen en managen, voor als je zelfstandig een bedrijf wilde beginnen. Er zijn namelijk heel veel kansen om je als ondernemer in de optiek te vestigen. Doordat ik een bbl-opleiding deed stond ik op mijn 16e al in een winkel. Daar moest ik heel erg aan wennen, klanten stelden vragen die ik nog niet kon beantwoorden. Ik weet dus precies wat mijn studenten en cursisten doormaken en die herkenbaarheid vind ik leuk. Na mijn afstuderen ben ik een aantal keer van optiekzaak gewisseld zodat ik op verschillende plekken in de keuken kon kijken.”
De switch naar het onderwijs
“Ik heb ontzettend veel geleerd in alle optiekzaken waar ik heb gewerkt, ook diepgaandere zaken over het oog, brillen, glazen maar ook over ondernemerschap. Dat kan ik nu goed toepassen in mijn lessen. Na verschillende zaken gezien te hebben, werd ik bedrijfsleider bij een zelfstandige optiekwinkel. Toch viel mijn oog op een vacature van Summa Optiek. Daar heb ik op gesolliciteerd en ik werd aangenomen. In de afgelopen zeven jaar zijn we enorm gegroeid. Ons team is bijna verdubbeld en we hebben nu zeven klassen waarvan ook een maatwerktraject voor een grote landelijke optiekketen. We leiden hun werknemers op en zij behalen uiteindelijk hun officiële optiek diploma bij ons.”
Nieuwe dimensies in de optiek
“We zijn hard op zoek naar nieuwe mogelijkheden in de optiek bij Summa & Bedrijf. Zo zijn we nu aan het kijken of we de audicien en opticien in een cursus kunnen combineren. Dat is iets waar we veel potentie in zien omdat we mensen zo breder kunnen opleiden. Ik vind het ontzettend leuk om met volwassenen te werken. Het is heel anders dan met jonge studenten, je praat en denkt op een andere manier en voegt écht iets toe. Volwassenen hebben er direct iets aan in hun werk en ze zien direct verbanden tussen de theorie en praktijk. Daarnaast staan ze heel anders in het leven dan jonge studenten. Veel deelnemers blijven in de optiek werken maar sommige stromen ook door naar een hoger niveau. Daar ben ik trots op. We hebben nu bijvoorbeeld twee deelnemers in de veertig die zich hebben omgeschoold en nu heel blij zijn in de optiekwereld. Daar doe ik het voor.”
De kracht van het kennen
“Ik ken alle studenten en deelnemers persoonlijk, dat zijn 108 in totaal. Ik weet waar ze stagelopen, wie ze zijn en welke hobby’s ze hebben. Ook met problemen weten ze mij te vinden. Dat komt denk ik doordat ik veel praktijklessen geef en veel bezig ben in de optiekwinkel op school. Je werkt dan intensief met twee of drie mensen om dingen uit te leggen en zo bouw je een goede band op. Het volwassenonderwijs is soms zoeken en we moeten er in de optiek hard aan trekken maar ik vind het geweldig om met LLO bezig te zijn. Ik wil dat het de aandacht krijgt dat het verdient, want ik vind het veel te leuk. Ik kom als ik naar bedrijven ga ook veel oud-studenten tegen.”
De toekomst van optiekonderwijs
Het team bij optiek volgt zelf ook regelmatig cursussen en trainingen. “We volgen nu een scholing over didactisch coachen. Dat is heel interessant en iedereen is ermee bezig. Dan heb je het er onderling veel over en hoor je van anderen hoe zij het toepassen en zo versterken we elkaar onderling. Ik ben dan ook ontzettend trots op ons team. We hebben hele fijne collega’s, de sfeer is goed en we zijn ontzettend hecht. De afgelopen tijd brainstormen we veel over LLO. Wat kunnen we bedenken? Hoe kunnen we bepaalde zaken aanpakken en hoe leveren we de beste bijdrage aan de maatschappij? We zijn vastbesloten om samen de toekomst van optiekonderwijs vorm te geven en LLO is hier een belangrijk onderdeel van.