Naar summacollege.nl?

deze website is gericht op werknemers en werkgevers.
Ben je scholier of student (vo/mbo/hbo), ga dan naar summacollege.nl

Rianne kan nu beter leerlingen aanspreken op hun gedrag - Summa & Bedrijf
"Leuk om te zien hoe collega’s reageren op een situatie, we leren veel van elkaar."

Rianne kan nu beter leerlingen aan­spreken op hun gedrag

Rianne Maas, facilitair medewerker bij De Rooi Pannen, volgt bij Summa & Bedrijf samen met collega’s een training communicatieve en pedagogische vaardigheden. “Ik weet nu dat ik eerst moet nadenken voordat ik reageer.”

Rianne runt samen met collega’s en leerlingen de aula van het vmbo bij De Rooi Pannen. Ze maken de broodjes voor de lunchpauze en zorgen dat alles opgeruimd en netjes is. Dat betekent ook dat Rianne leerlingen regelmatig moet aanspreken op hun gedrag als ze er een rommeltje van maken. “Soms zijn het geen lieverdjes”, zegt ze. “Ze hebben dan een houding van ‘boeien’ of steken zelfs een middelvinger naar je op. Dat maakt het lastig om ze aan te spreken. Ik kon wel wat handvatten gebruiken om daarmee om te gaan, ik heb zelf geen pedagogische achtergrond.”

Rollenspellen

Dus toen de school de mogelijkheid bood om de training Communicatieve en pedagogische vaardigheden voor onderwijsondersteunend personeel te volgen, was Rianne er als de kippen bij. Samen met conciërges en kantoormedewerkers van de school schreef ze zich in. Twee van de drie bijeenkomsten zitten erop. Vooral de rollenspellen vond ze leerzaam. “Studenten van Summa spelen de rol van vervelende leerling, ze maken er een bende van of zijn brutaal. Je moet hen dan aanspreken op hun gedrag. Je collega’s en de docenten geven daarop feedback: wat ging goed en wat zou beter kunnen? Het is leuk om te zien hoe collega’s reageren op een situatie, we leren veel van elkaar.”

Kwaliteiten en allergieën

Ook interessant vond Rianne de kernkwadranten. “We moesten bekenden vragen om aan te geven wat volgens hen jouw kwaliteiten en allergieën zijn. Daaruit volgen je valkuilen en uitdagingen. Zo ontdek je waarin je kunt groeien. Ik herkende wel in wat anderen over mij zeiden. Mijn kernkwaliteit is eerlijkheid, terwijl ik allergisch ben voor onbetrouwbaarheid. Als ik daarmee te maken heb, kan ik snel en bot reageren. Ik kan beter eerst nadenken voordat ik reageer.”

In de praktijk toegepast

Rianne zegt dat ze het geleerde al in de praktijk heeft toegepast. “Laatst hoorde ik bij de fietsenstalling een jongen hard mopperen. ‘Hebben ze alweer mijn fiets- en kluissleutel gestolen’, riep hij. Er stonden flink wat anderen omheen. Ik ben ernaartoe gegaan, heb de anderen weggestuurd en de jongen gezegd om diep in- en uit te ademen. Toen hij rustig was, heb ik hem meegenomen naar de receptie. Daar heeft hij zijn tas leeggemaakt. De sleutels bleken in een ander vakje te zitten dan normaal. Zonder de training had ik het misschien anders aangepakt, nu heb ik de rust bewaard.’

Verder leren

Binnenkort is de laatste bijeenkomst. “Daarin bespreken we casussen die we zelf aanleveren. Het is een boeiende training, die mij bovendien gestimuleerd heeft om een pedagogische opleiding te gaan volgen. Ik wil meer leren over pedagogiek, ik vind het heel interessant.

Lees meer over onze opleiding
Rianne kan nu beter leerlingen aanspreken op hun gedrag - Summa & Bedrijf

Deel deze pagina:

x

Meld je aan voor de Summa & Bedrijf nieuwsbrief

Aanmelden