'We hebben onze medewerkers hard nodig'
“We werken al meer dan vijftien jaar samen met Summa."
Vandaag de dag is taalvaardigheid niet alleen een voordeel, maar vaak een vereiste om succesvol te zijn. Het is daarom geen verrassing dat de overheid vanaf 1 januari 2025 de nieuwe 3F-taaleis IKK invoert voor medewerkers in de kinderopvang. Het doel: de kwaliteit van dienstverlening te verhogen. Als medewerker HR-opleidingen bij Wij Zijn JONG, dat onder meer KOREIN omvat, speelt Jacky van den Broek een rol in de facilitering van de taaltoetsen en de samenwerking met Taalkracht, onderdeel van het Summa.
“We werken al meer dan vijftien jaar samen met het Summa, denk hierbij aan stagiaires, bbl-opleidingen, maar ook taaltoetsen. Deze worden gecoördineerd door Taalkracht. In 2015 moesten onze medewerkers die op de voorschoolse educatie groepen werkten, aan een nieuwe taaleis 3F VE voldoen. Taalkracht verzorgde in grote aantallen de toetsen en scholing voor ons. Afgelopen jaren werden onze klassen wat kleiner, maar de aantallen gaan nu weer groeien in verband met de nieuwe taaleis.”
Maatwerk en persoonlijke begeleiding
Korein wil dat alle medewerkers de taaltoetsen behalen. “Daar gaan we alles aan doen, we hebben onze medewerkers namelijk hard nodig in tijden van personeelstekort. Er wordt een flink beroep op hen gedaan en de werkdruk ligt hoog. Ik kan me voorstellen dat zo’n taaltoets dan een extra stressfactor is. Je gaat na jaren werken weer de schoolbanken in; dat kan spannend zijn. Taalkracht gaat daar heel goed mee om. Ze doen er alles aan om maatwerk en persoonlijke begeleiding te leveren zodat onze medewerkers slagen. Daarnaast kunnen ze onze grote aantallen makkelijk aan. We vroegen hen in november of het mogelijk was om extra taaltoetsen in te plannen voor Korein, en binnen een maand hebben ze dit gerealiseerd. Taalkracht ziet het belang in en kan snel schakelen, dat is erg fijn.”
Ontwikkelmogelijkheden bij Korein
Sinds twee jaar geeft Taalkracht voorafgaand aan iedere toets een webinar. “Medewerkers worden zo vanuit huis voorbereid op hoe de toets eruit ziet en wat er verwacht wordt. Dat wordt als iets heel prettigs ervaren. Het idee voor de webinars kwam van Taalkracht. Ze denken op alle vlakken mee, luisteren naar onze wensen en geven ons goede adviezen. Op dit moment zijn taaltoetsen natuurlijk een ‘hot item’ maar intern bieden we nog veel meer opleidingsmogelijkheden. Naast de verplichte scholingen mogen medewerkers ook kiezen uit een groot aantal andere trainingen én we hebben ons eigen leerplatform. Kortom: de ontwikkeling van medewerkers staat bij ons hoog in het vaandel.”