‘Ik heb hard gevochten voor mijn plek’
'Mijn toekomst stond op losse schroeven'
Vanaf 1 januari 2025 gelden voor kinderopvangorganisaties nieuwe kwaliteitseisen. Een van de grootste uitdagingen zit in het voldoen aan de nieuwe taaleis. Nadine van Mulekom en haar medewerker Fariba stonden voor zo’n uitdaging. “Zonder de hulp van Taalkracht had ik Fariba niet kunnen helpen,” zegt Nadine.
Nadine coördineert alles wat met opleidingen te maken heeft binnen Kids Society Erica. “We hebben 150 medewerkers, verdeeld over zeven locaties. De 3f-taaltoetsen liepen in eerste instantie via een andere partij, maar we waren niet tevreden over de samenwerking en de service. Ik vergeleek verschillende organisaties en koos voor Taalkracht, onderdeel van Summa. Waarom? Omdat ik Summa al kende als een grote opleidingsorganisatie, en dat gaf vertrouwen.”
Onzekere toekomst
Nadine startte samen met Taalkracht een grote groepstraining. Zo kregen alle medewerkers taallessen bij Kids Society Erica op locatie. “Tegelijkertijd was daar Fariba (60 jaar). Zij heeft een niet-Europese taalachtergrond en vindt het enorm lastig om bepaalde taalstructuren te leren. Daarom kreeg ze een maatwerktraject met 1-op-1 lessen van Esther, een docente bij Taalkracht.” Fariba vult aan: “Ik ben op latere leeftijd gaan studeren, wat erg zwaar was in het Nederlands. Ik heb moeten vechten voor mijn diploma. Daarnaast ben ik zo gelukkig op mijn werk, dit is mijn plek en hier vind ik mijn geluk. Kinderen zitten in mijn hart. De nieuwe taaleis was daarom erg zwaar voor mij, mijn toekomst stond op losse schroeven. Als ik de toets niet haal, mag ik hier niet meer werken.”
Hulp vanuit onverwachte hoek
Voor Fariba zijn de lessen leerzaam. “Het blijft een moeilijke taal, maar ik ben al flink vooruit gegaan. Dat merk ik zelf en dat hoor ik ook terug van mijn collega’s. Voor mij is een examen erg spannend, maar docente Esther weet mij keer op keer gerust te stellen. Daar ben ik haar erg dankbaar voor.” Nadine is ook dankbaar voor de hulp die ze van Esther kreeg. “Esther regelde naast individuele begeleiding ook een online licentie voor Fariba én een aparte ruimte om het examen af te nemen. Vanwege haar gehoorapparaat kan Fariba namelijk geen koptelefoon op. Esther was goed bereikbaar en dacht flexibel mee. Dat zijn dingen die ik nooit voor elkaar had gekregen zonder haar.”
Vanuit hart en ziel
“Iedere kinderopvang wil hun medewerkers door de taaltoets heen helpen”, zegt Nadine. Maar het traject met Fariba is anders. “Onze directeur Marcel Strolenberg zet alles op alles om haar deze kans te geven en Fariba bij ons te houden omdat hij écht de waarde ziet van haar als persoon en medewerker. We zijn hier niet alleen om aan eisen te voldoen en alle cijfertjes te halen. We zijn hier ook om de dromen van onze medewerkers te verwezenlijken,” vertelt ze emotioneel. Fariba vult snikkend aan: “Weinig mensen begrijpen hoe hard ik heb gevochten voor mijn diploma, mijn werk en mijn plek in Nederland. Het is zó moeilijk in een ander land en een andere taal. Wat Nadine zegt raakt me enorm. Nadine en Taalkracht maken de zwaarte van het probleem lichter, mijn stress minder en mijn kracht sterker. Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe dankbaar ik ben.”
Nadine sluit af: “Zonder de hulp van Taalkracht had ik Fariba nooit kunnen helpen. Voor Fariba had ik namelijk meer specifieke kennis nodig over taaltoetsen en de hulpmiddelen die er zijn. Gelukkig had ik Esther en haar collega’s die de expertise en kennis hadden om ons op alle vlakken te helpen. Dankzij hen kon ik Fariba steunen als zij op het punt stond om te vallen. Er waren momenten dat ze moe was van het vechten en dat ze echt niet meer kon. Op die momenten stonden we samen sterk en hielpen we haar stapje voor stapje naar de toets. Ik ben dankbaar dat ik Taalkracht ben tegen gekomen.”