Naar summacollege.nl?

deze website is gericht op werknemers en werkgevers.
Ben je scholier of student (vo/mbo/hbo), ga dan naar summacollege.nl

internationalisering mkb

Onderzoek naar internationalisering mkb

Tweedejaars studenten Junior accountmanager van het Summa College gaan onderzoeken waar mkb-ondernemers behoefte aan hebben in een internationale omgeving. Ze doen dat in opdracht van WTC/e Brainport en Summa & Bedrijf. Maandag maakten de studenten kennis met hun opdrachtgevers.

Onderzoek naar internationalisering mkb

De Brainportregio wordt steeds internationaler. Bedrijven trekken meer en meer werknemers uit het buitenland aan. “Dat geldt echt niet alleen voor multinationals”, zegt Lianne van den Bogaard, directeur World Trade Center Eindhoven Brainport. “Ook mkb-ondernemers halen personeel steeds vaker over de landsgrenzen. En vergeet niet, 98 procent van de bedrijven hier heeft minder dan vijftig mensen in dienst. Het WTC/e Brainport wil de internationalisering mkb ondersteunen, maar dan is het eerst belangrijk om te weten wat ze nodig hebben.”

Internationalisering mkb

Ook Summa & Bedrijf, onderdeel van het Summa College, wil dit weten. “We hebben al diverse trainingen en cursussen op het gebied van taal en cultuur, hoe je als bedrijf omgaat met diversiteit op de werkvloer en hoe je zorgt voor optimale communicatie en samenwerking”, zegt Sophie Paridaans, projectleider Internationalisering bij Summa College. “Met meer informatie kunnen we nog beter inspelen op de behoefte van de mkb-ondernemer. Wat doen ze al, wat willen ze, wat betekent internationalisering voor hun personeel, welke ondersteuning hebben ze nodig? Op dat soort vragen willen we antwoord.”

Leerzame bijeenkomst

Zo’n 35 tweedejaars Summa-studenten Accountmanager gaan de antwoorden op die vragen ophalen; aan de hand van een vragenlijst gaan ze ondernemers (over het onderzoek naar internationalisering mbk) bellen. Maandag maakten de studenten bij WTC/e Brainport op Eindhoven Airport kennis met hun opdrachtgevers. Student Jasper Baijens spreekt van een goede bijeenkomst met duidelijke uitleg over de opdracht. “In een rollenspel, verzorgd door Maurits Spijkerman, kregen we ook een workshop over hoe je een gesprek met een ondernemer voert. Inclusief do’s en don’ts. Dat was leerzaam. Belangrijk is bijvoorbeeld om enthousiast te zijn, jezelf goed te verkopen en echt ergens voor te staan.”

Het echte werk

Ook Lianne van den Bogaard kijkt terug op een zinvolle sessie. “Er zat veel energie in de groep, dat vond ik mooi om te zien. Ik heb veel vertrouwen in de groep en in het onderzoek naar internationalisering mkb.” De komende tijd stellen de opdrachtgevers samen met de studenten de vragen op. Binnenkort gaan de studenten ondernemers daadwerkelijk bevragen. Jasper: “Ik kijk ernaar uit. Het is het echte werk. Ondernemers bellen, dat moet je serieus oppakken.”

Slotsessie voor ondernemers

Uiteindelijk moet de telefonische enquête uitmonden in een rapport met aanbevelingen. Lianne van den Bogaard adviseerde om daar een bijeenkomst voor mkb-ondernemers aan te koppelen. “Dat vergroot de betrokkenheid. Je kunt daar de uitkomsten presenteren, goede voorbeelden laten zien en ondernemers laten netwerken.” Jasper vindt het een sterk idee. “De komende tijd gaan we alles handen en voeten geven.”

internationalisering mkb
x

Meld je aan voor de Summa & Bedrijf nieuwsbrief

Aanmelden