Naar summacollege.nl?

deze website is gericht op werknemers en werkgevers.
Ben je scholier of student (vo/mbo/hbo), ga dan naar summacollege.nl

Onderwijsassistent

Onderwijs­assistent en leraar­ondersteuner: wat is het verschil?

Steeds meer scholen zetten onderwijsassistenten en leraarondersteuners in. Samen met de leerkracht zorgen ze ervoor dat de leerlingen de aandacht krijgen die ze nodig hebben. Maar wat is het verschil tussen beide functies? En wat verdien je eigenlijk?

De verschillen

Het grootste verschil is dat een leraarondersteuner zelfstandig taken mag uitvoeren, zoals lesgeven en toetsen nakijken. Een onderwijsassistent mag dit niet. In beide gevallen blijft de leerkracht altijd eindverantwoordelijk. Hieronder sommen we de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden op.

Een onderwijsassistent

  • Ondersteunt en begeleidt leerlingen en/of (sub)groepjes leerlingen
  • ondersteunt de leerkracht bij het samenstellen van lesmaterialen en de inrichting de leeromgeving
  • werkt mee aan de vormgeving en planning van leeractiviteiten, werkvormen en opdrachten
  • houdt toezicht, signaleert en corrigeert (on)gewenst gedrag en bespreekt dit met de leerkracht
  • verricht administratieve, beherende en eventueel verzorgende taken
  • werkt mee aan de organisatie van (buitenschoolse) activiteiten
  • draagt bij een positief en veilig leerklimaat en begeleidt leerlingen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling
  • werkt mee aan verbetervoorstellen.

Niveau: mbo-4

Een leraarondersteuner

  • verzorgt lessen en begeleidt (groepen) leerlingen in samenspraak met de leerkracht
  • bereidt lessen voor
  • ondersteunt bij onderwijsinhoudelijke taken en zaken, geeft uitleg en beantwoordt vragen over de leerstof
  • houdt de voortgang van de leerlingen bij en bespreekt deze met de leerkracht
  • kijkt toetsen en opdrachten van leerlingen na
  • voert onderwijsleergesprekken en heeft zelfstandige taken in leerlingbegeleiding
  • draagt bij aan een positief en veilig leerklimaat en begeleidt leerlingen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling
  • werkt mee aan en adviseert in verbetervoorstellen (bijvoorbeeld ten aanzien van leermiddelen, vervanging van lessen of inrichting van de leeromgeving).

Niveau: mbo-4+ (post-mbo; tussen niveau 4 en 5)

Meer weten?

Wil je meer weten, of ben je benieuwd naar de incompany mogelijkheden? Neem contact op met Mark van der Voort, opleidingsadviseur Onderwijs & Opvoeding.

Je salaris

Ieder schoolbestuur heeft een eigen functiehuis waarin is opgenomen onder welke voorwaarden je wordt ingeschaald. Wil je weten wat je verdient? Doe dan de AOb-Salarischeck. Zo ontdek je snel wat je bruto verdient en netto overhoudt.

Hoe word je onderwijsassistent of leraarondersteuner?

Onderwijsassistent word je met de voltijdse of deeltijdse mbo-opleiding Onderwijsassistent. Ook met een andere vooropleiding kun je aan de slag als onderwijsassistent, denk aan opleidingen in de richtingen pedagogisch of agogisch werk. In deze opleidingen is wel minder aandacht voor didactische vaardigheden en juist die heb je nodig in deze baan. De mbo-deelopleiding Didactische ondersteuning basisonderwijs is een rijke aanvulling, zodat je didactisch stevig in je schoenen staat.

Met de post-mbo opleiding Leraarondersteuner ontwikkel je je tot leraarondersteuner. Deze opleiding is ook uitermate geschikt voor onderwijsassistenten die graag een volgende stap willen zetten in hun loopbaan en een verdieping en verbreding wensen op pedagogisch en didactisch vlak.

Waarom studeren bij Summa?

Summa leidt al jaren mbo-professionals op voor het onderwijs en de kinderopvang. Docenten spelen op maat in op de verschillende leerbehoeften. Jouw persoonlijke ontwikkeling staat centraal en gedurende de opleiding wordt een sterke link gelegd tussen de theorie en jouw praktijksituatie, zodat je het geleerde de volgende dag al kunt toepassen in de klas.

Opvoeding & Onderwijs - Summa & Bedrijf
Eric van Son van Eenbes Expertise Netwerk:

“Ze staan nu met veel zelf­vertrouwen voor de groep”

Onderwijsassistenten van Eenbes-scholen hebben zich dankzij een traject van Eenbes en Summa in één jaar ontwikkeld tot leerkrachtondersteuner.

Lees het verhaal van Eric van Son

Deel deze pagina: