"Kwaliteit en service vragen om een toekomstgerichte opleiding."
“De animo voor de opleiding is groot.”
Medewerkers van optiekketen Hans Anders volgen een incompany opleiding van Summa, waarbij ze in 1,5 jaar tijd het vak leren. Ze ontvangen het reguliere opticiendiploma, alleen de weg ernaartoe is anders.
Nederland telt meer dan 9 miljoen brildragers. Omdat de bevolking vergrijst, verwacht Hans Anders dat dit aantal verder toeneemt. Bovendien zien ook meer en meer jonge kinderen slecht, omdat ze uren achter elkaar op beeldschermen turen. “Tegelijkertijd zijn brillen naast medische hulpmiddelen ook fashion- en lifestyleproducten geworden”, zegt Esther Bodde, HR Director bij Hans Anders. “Klanten willen aantrekkelijke producten met hoge kwaliteit en perfecte service. Dat alles vraagt om een toekomstgerichte opleiding voor een nieuwe generatie opticiens.”
Opticien én retailer
In samenwerking met Summa en NCVB Bedrijfsopleidingen is een maatwerktraject ontwikkeld; een incompany opleiding. In 1,5 jaar tijd leren medewerkers van Hans Anders het vak: oogmetingen en –controles, technische kennis, materiaalkennis en stylingadvies. Ook leren ze hoe ze klanten excellent kunnen helpen, met de beste service en advies. Zo worden ze niet alleen een eersteklas opticien, maar ook een succesvolle retailer.
Veel animo
Dat de medewerkers dit traject, dat normaal 3 jaar duurt, in de helft van de tijd kunnen afleggen, komt omdat ze al een tijdje bij Hans Anders werken, zegt Esther Maes, teamleider bij Summa. “Ze hebben bepaalde vaardigheden die nodig zijn voor het vak. Ze volgen 1 dag in de 2 weken de incompany opleiding en we begeleiden hen intensief op de werkvloer.” De eerste groep van 20 studenten is inmiddels gestart, een tweede groep begint binnenkort. “De animo voor de opleiding is groot”, zegt Esther Bodde. “Wij geven collega’s die het verschil willen maken voor klanten en een passie hebben voor optiek en mode graag de kans om het beste uit zichzelf te halen.”