Naar summacollege.nl?

deze website is gericht op werknemers en werkgevers.
Ben je scholier of student (vo/mbo/hbo), ga dan naar summacollege.nl

Summa & Bedrijf - Didactische ondersteuning basisonderwijs Mondomijn
"Het traject werd bij ons op het kindcentrum gegeven, wij waren met alleen collega’s."

Mondomijn zet in op brede inzetbaarheid

"Ik zou zeggen: volg het traject. Investeer in pedagogische medewerkers."

Zo’n 25 pedagogische medewerkers, onderwijsassistenten en -ondersteuners van Mondomijn in Helmond volgden de deelopleiding Didactische ondersteuning basisonderwijs. Ze bevelen het traject van harte aan. “Je wordt breder inzetbaar.”

Mondomijn is een bijzonder integraal kindcentrum. Hier krijgen kinderen van 0 tot en met 12 jaar – met de ambitie om dit uit te breiden tot 18 jaar – het onderwijs van de toekomst. Geen standaard lessen, maar een programma op maat dat aansluit op de talenten en ontwikkelpunten van het kind, bij zijn of haar leerstijl en leertempo.

Personeelstekort

Maar hoe bijzonder ook, ook Mondomijn heeft te maken met personeelstekort. Het extra geld dat de overheid beschikbaar stelde vanwege corona, was dan ook welkom. Het werd goed gebruikt, onder meer om pedagogische medewerkers te scholen. “Wij hebben geen didactische achtergrond, dus ik was blij dat we de deelopleiding Didactische ondersteuning basisonderwijs mochten volgen”, zegt medewerker Susanne Friesen. “Vandaag nog ben ik ingevallen voor een zieke leerkracht. Dankzij het traject ben ik breder inzetbaar. Het helpt om het personeelstekort aan te pakken.”

Inspelen op verschillen

Ook onderwijsassistent Wesley Waldt volgde de deelopleiding. “Het is altijd goed om een extra certificaat te hebben. Bovendien heb ik veel geleerd.” Als voorbeeld noemt hij de leervoorkeuren die in de opleiding aan de orde kwamen. “Iedereen leert op zijn eigen manier. Daar ben ik me sinds de opleiding veel bewuster van. Als je weet wat de leervoorkeur van een kind is, kun je de les beter op hem of haar afstemmen.” Ook Susanne heeft veel opgestoken. “Het werken vanuit doelen bijvoorbeeld. Welk type kind past bij welke activiteit, en welke leerstrategie past bij welke activiteit? Ik snap nu waarom een leerkracht een bepaalde activiteit kiest voor een kind of groep kinderen.”

Betrokken

Zowel Susanne als Wesley is ook goed te spreken over de docent van Summa. “Ze was prettig in de omgang en heeft veel ervaring”, zegt Susanne. “Fijn vond ik ook dat ze open stond voor onze manier van werken. Daar speelde ze op in.” Wesley vult aan: “Ik vond haar heel betrokken. Ze houdt je scherp en weet je uit je routine te halen. Ook dacht ze mee of opdrachten qua tijd wel haalbaar waren voor ons. Maar het traject is goed te doen; alle collega’s hebben het certificaat gehaald.”

In company

Beide Mondomijn-medewerkers bevelen de deelopleiding van harte aan. Susanne: “Summa heeft het traject bij ons op het kindcentrum gegeven, wij waren met alleen collega’s. Dat heeft als voordeel dat je snel de verdieping vindt en elkaar ook tussen de opleidingsdagen makkelijk opzoekt. Met een gemixt gezelschap van verschillende scholen of kindcentra krijg je juist meer verbreding. Het heeft allebei voordelen. Ik zou vooral zeggen: volg het traject. Investeer er als school in en school pedagogische medewerkers. Veel van hen willen meer uren draaien, met dit certificaat zijn ze breed inzetbaar. Doen dus!”

Summa & Bedrijf - Didactische ondersteuning basisonderwijs Mondomijn
Ook op zoek naar een scholing of een maatwerktraject?

Neem contact op met

Mark van der Voort

Opleidingsadviseur Onderwijs
Summa & Bedrijf - Mark van der Voort

Deel deze pagina: